انجام زیبایی و ایمپلنت از 1,500,000 تومان

هر آنچه باید در مورد لثه‌ هایتان بدانید

 

هر آنچه باید در مورد لثه‌ هایتان بدانید

هنگامی که راجعبه سلامت دهان صحبت می شود دندان و لثه مدنظر هستند که چگونه مراقب بهداشت و سلامت آن ها باشیم.

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی  ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به سلامت و زیبایی لثه و دندان می باشد.

بهداشت مناسب دهان و دندان، برای سالم نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌ ها ضروری است. این شامل عادت‌هایی مانند مسواک زدن دوبار در روز یا انجام معاینات منظم پزشکی می‌باشد.

با این حال، سلامت دهان و دندان، چیزی بیش از حفره دندان و بیماری لثه است. تحقیقات نشان داده‌اند که سلامت دهان فرد و سلامت کلی او با هم در ارتباط هستند.

بیشتر بخوانید:آشنایی با انواع لمینت دندان

بدون درمان، پوسیدگی دندان یا مشکلات لثه می‌تواند منجر به درد، کاهش اعتماد به نفس و از بین رفتن دندان‌ها شود. این مسائل نیز ممکن است منجر به سوء تغذیه و مشکلات گفتاری و سایر چالش‌های فردی در محیط زندگی شود. افراد می‌توانند با مراقبت مناسب از دندان‌های خود در منزل و همچنین انجام معاینات منظم، از بروز این مشکلات جلوگیری کنند.

لثه ها

روش‌های سالم نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌ ها

موارد زیر برخی از مهم‌ترین و بهترین روش‌هایی هستند که می‌توانند دندان‌ها و لثه را سالم نگه دارند:

مسواک زدن مرتب

اکثر مردم می‌دانند که مسواک زدن دوبار در روز، از مهمترین روش‌های از بین بردن پلاک و باکتری‌ها و تمیز نگه داشتن دندان‌ها است. با این وجود، مسواک زدن تنها در صورتی که به درستی زده شود، موثر خواهد بود.

مسواک زدن دندان‌ها باید به صورت حرکات دایره کوچک در قسمت جلو، پشت و تاج هر دندان باشد. این روند بین ۲ تا ۳ دقیقه طول می‌کشد. در هنگام مسواک زدن، از مسواک زدن افقی دندان‌ها و عقب و جلو کردن مسواک خودداری کنید. مسواک زدن سخت و یا استفاده از مسواک های زبر و خشن می‌تواند به مینای دندان و لثه آسیب برساند. اثرات این عوامل ممکن است حساسیت دندان، آسیب دائمی مینای دندان‌ها و فرسایش لثه باشد.

معمولاً دندانپزشکان استفاده از مسواک‌های نرم را توصیه می‌کنند. همچنین باید هر سه ماه یکبار و یا زمانی که موهای براش مسواک شروع به جدا شدن کردند، مسواک تعویض شود.

استفاده از فلوراید

فلوراید از عنصری خاکی به نام فلورین ایجاد می‌شود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که فلوراید به جلوگیری از ایجاد حفره دندان کمک می‌کند. فلوراید یک ترکیب رایج در خمیر دندان و دهان شویه است. با این حال، برخی از محصولات دندان حاوی فلوراید نیستند. شواهد نشان می‌دهد که فقدان فلوراید در محصولات دندان می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان‌ها شود. حتی اگر فرد به خوبی از دندان‌های خود مراقبت کند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که مسواک زدن و نخ دندان در صورت عدم استفاده از فلوراید، مانع از ایجاد حفره‌های دندان نمی‌شوند.

استفاده از دهانشویه

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که دهانشویه‌های خاص می‌توانند از سلامت دهان و دندان محافظت کنند. به عنوان مثال، دهانشویه حاوی کلرهگزیدین که یک ماده ضد باکتریای است، به کنترل پلاک و سالم نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌ ها کمک می‌کند. بر اساس مطالعات، دهانشویه‌های حاوی روغن‌های اساسی خاص نیز می‌توانند موثر باشند.

به خاطر داشته باشید که دهانشویه نمی‌تواند جایگزین مسواک و نخ دندان شود. اما می‌تواند مکملی برای این روش‌ها باشد.

 استفاده از نخ دندان یک بار در روز

نخ دندان می‌تواند پلاک و باکتری‌ها را از بین دندان‌ها، جایی که مسواک قادر به دستیابی به آن نیست، خارج کند. همچنین نخ دندان با از بین بردن باقی مانده‌های مواد غذایی در بین دندان‌ها، می‌تواند از بروز بوی بد دهان جلوگیری کند.

اکثر متخصصان بهداشت دندان توصیه می‌کنند که نخ دندان را با حرکات رو به بالا و پایین، به آرامی تا انتهای لثه حرکت دهید. برای جلوگیری از ایجاد درد، از فشار دادن نخ دندان به پایین و بالای دندان‌ها جلوگیری کنید.

نخ دندان

مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید

کارشناسان توصیه می‌کنند که افراد هر ۶ ماه یکبار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنند. در طی معاینات، دندانپزشک دندان‌ها را تمیز کرده و پلاک و تارتار سخت شده را از بین می‌برد. علاوه بر این، دندانپزشک علائم ناشی از حفره‌ها، بیماری لثه ، سرطان دهان و سایر موارد مربوط به سلامت دهان و دندان را بررسی می‌کند. گاهی اوقات ممکن است در طی معاینات دندانپزشکی، از اشعه ایکس دندان نیز برای بررسی حفره استفاده شود.

بیشتر بخوانید: کامپوزیت دندان

همچنین مطالعات تایید کرده‌اند که کودکان و نوجوانان باید هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنند. این به جلوگیری از ایجاد حفره‌های دندانیو سالم نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌ ها کمک می‌کند. با این حال، بزرگسالانی که همواره بهداشت دهان و دندان خوبی دارند، ممکن است به تعداد دفعات کمتری نیاز داشته باشند.

افراد می‌توانند در مورد تعداد معاینات با دندان پزشک مشورت کنند. پاسخ به این سوال ممکن است به سابقه سلامتی فرد، سن و سلامت کلی دندان‌ها بستگی داشته باشد.

نکشیدن سیگار

سیگار کشیدن به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند. این سبب می‌شود که بدن برای بهبودی بافت‌های خود از جمله بافت دهان، دچار مشکل شود. سیگار کشیدن به عنوان یک عامل خطر برای بیماری لثه به شمار می‌رود. استعمال سیگار همچنین بر روی ظاهر دندان‌ها تاثیر گذار بوده و منجر به زرد شدن زبان و دندان و التهاب لثه می‌شود. در نتیجه این عوامل می‌توانند باعث ایجاد بوی بد دهان شوند.

محدود کردن مصرف غذاهای قندی و نشاسته‌ای

مصرف قند می‌تواند به ایجاد حفره در دندان کمک کند. قندها نقش مهمی در پیامدهای سلامتی دندان ایفا می‌کنند. این ماده به طور رایج در انواع شیرینی‌ها و دسرها وجود دارد. اما بسیاری از غذاهای فرآوری شده نیز حاوی قند افزوده هستند.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که افراد مصرف قند خود را به کمتر از ۱۰ درصد کالری روزانه خود محدود کنند. همچنین کارشناسان بر این باورند که پایین آمدن این میزان به ۵ درصد می‌تواند خطر حفره‌ها و سایر مشکلات دندان را کاهش دهد.

کارشناسان همچنین بر این باورند که غذاهای نشاسته‌ای مانند کراکر، نان، چیپس و ماکارونی می‌توانند باعث پوسیدگی دندان شوند. این غذاها با ماندگار شدن در دهان به قندهای ساده تجزیه می‌شوند. در نتیجه باکتری‌های سازنده اسید از آنها تغذیه می‌کنند. این اسید می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

بهتر است به جای مصرف غذاهای نشاسته‌ای، از میوه و سبزیجات سرشار از فیبر و همچنین محصولات لبنی بدون قند افزوده استفاده کنید.

به جای مصرف نوشیدنی‌های شیرین، آب بنوشید

نوشیدنی‌های شیرین شده قندی، مهمترین منبع قندهای افزوده در رژیم غذایی بیشتر افراد است. نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه، آبمیوه یا سایر نوشیدنی‌های می‌توانند خطر ایجاد حفره‌های دندان را افزایش دهند. کارشناسان توصیه می‌کنند که در طول روز آب یا چای شیرین نشده بنوشید و مصرف نوشیدنی‌های قندی را محدود کنید.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت راه‌حلی برای درمان بی دندانی

نکاتی برای لثه کودکان

دندان‌های اولیه کودک که گاهی اوقات دندان‌های شیری نامیده می‌شوند، به اندازه دندان‌های دائمی اهمیت دارند. دندان‌های کودک به جویدن غذا و صحبت کردن او کمک می‌کنند. همچنین آنها محل رشد دندان‌های دائمی در آینده هستند.

اگر دندان‌های کودک به دلیل پوسیدگی از بین برود، این می‌تواند فضای دندان‌ها در دهان را دچار مشکل کند. در نتیجه رشد صحیح دندان‌های دائمی در بزرگسالی با مشکل روبرو می‌شود.

اقدامات زیر برای سالم نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌ های کودک ضروری هستند:

  • لثه‌ های کودک را هر روز و حتی قبل از رشد دندان‌ها، با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. این کار منجر به خارج شدن قندها از لثه می‌شود. همچنین تمیز کردن دندان‌ها و لثه کودکان، آنها را با تمیز کردن دندان‌های خود آشنا می‌کند.
  • نوزادان و کودکان نوپا نباید با بطری‌ها یا شیشه‌های شیر خود به رختخواب بروند. شیر حاوی قند‌هایی است که اگر برای مدت طولانی بر روی دندان باقی بمانند، می‌توانند باعث پوسیدگی دندان شوند.
  • پس از رشد اولین دندان کودک، آنها را دو بار در روز با مسواک نرم و مقدار کمی خمیر دندان فلوراید مسواک بزنید.
  • والدین باید دندان‌های کودک را به طور مرتب تمیز کنند. این روند تا زمانی که کودکان بتوانند به تنهایی دندان‌های خود را مسواک بزنند، ادامه خواهد داشت.
  • در هنگام مسواک زدن دندان‌های کودک، خمیردندان را از دسترس آنها دور نگه دارید.
  • کارشناسان توصیه می‌کنند که شش ماه بعد از رویش اولین دندان‌های کودک، به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • والدین باید مراقب باشند که از به اشتراک گذاشتن وسایل دهانی، وسایل غذاخوری یا پستانک‌ها خودداری کنند. این اقدامات می‌تواند باکتری‌های ایجاد کننده حفره دندان در بزرگسالان را به کودک منتقل کنند.

کلام آخر

روش‌های سالم نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌ ها از نوزادی تا بزرگسالی، می‌توانند به فرد در سالم نگه‌داشتن دندان‌ها و لثه کمک کنند. مسواک زدن و نخ دندان روزانه، عدم استعمال سیگار، داشتن رژیم غذایی سالم و معاینات منظم دندانپزشکی می‌تواند به افراد از ایجاد حفره، بیماری لثه و سایر موارد جلوگیری کند. علاوه بر این، سلامت دندان‌ها به سلامت کلی بدن کمک می‌کند.

درباره جراحی لثه بیشتر بدانید

 

6 پاسخ

  1. 9 ممنون از راهنمایی شما ولی من به عنوان یک ایرانی 42 ساله تمام دندان ها م رو دارم به خاطر بی پولی از دست می دم افسردگی گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت