ایمپلنت

اگر پوسیدگی یا آسیب شدید دندان یا حتی بیماری لثه باعث از دست دادن یک یا چند عدد از دندان‌های شما شده است، در این شرایط مجبور هستید که برای بهبود کیفیت زندگی خود از پروتز دندان یا ایمپلنت دندان استفاده کنید.

امروزه اغلب افراد تمایل به ایمپلنت دندان یا همان کاشت دندان مصنوعی دارند زیرا پروتز دندان به‌راحتی از فک جدا می‌شود. معمولا جراحی ایمپلنت برای نصب ریشه دندان مصنوعی در استخوان فک، با بی‌حسی عمومی یا موضعی انجام می‌شود. تا چند روز بعد از آن نیز با عوارض موقتی مانند التهاب، درد و ناراحتی در چانه، گونه‌ها یا زیر چشم‌ها مواجه خواهید شد.

در صورت نصب نامناسب ایمپلنت دندان، احتمال بروز عفونت و بحرانی شدن وضعیت لثه و استخوان فک وجود دارد. حتی در مواقعی باید دوباره برای جراحی اقدام کنید. به‌همین‎دلیل، توصیه می‎کنیم به یک دندانپزشک متخصص و باتجربه مراجعه کنید.

مزایای انجام روش ایمپلنت دندان

اگرچه ایمپلنت دندان روشی پرهزینه محسوب می‌شود، اما واقعا نمی‎توان مزایای منحصربه‌فرد آن را نادیده گرفت. مواردی چون:

کمبود کلسیم و بهداشت دهان و دندان

چه کسانی گزینه مناسبی برای انجام ایمپلنت دندان هستند؟

اصولا برای انجام این روش باید از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشید. معمولا ایمپلنت دندان برای افراد زیر با دقت نظر خاصی انجام می‌شود:

• افراد سیگاری
  • بیماران مبتلا به اختلالات مزمن مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و دیابت
  • بیماران تحت پرتودرمانی سر و گردن

علاوه ‎‎بر این، لثه‌های شما باید سالم و استخوان‌های فک شما مستحکم باشند. از این‎ رو، معاینه دندانپزشک و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان قبل و بعد از ایمپلنت اهمیت زیادی دارد.

مراحل نصب ایمپلنت دندان

برای کاهش عوارض و افزایش احتمال موفقیت کاشت دندان مصنوعی، لازم است دندانپزشک پیش از هر اقدامی مشکلات احتمالی دهان و دندان را رفع کند، به کمک معاینه و مشاهده عکس رادیوگرافی از میزان تراکم و شکل ظاهری استخوان فک و تناسب آن با بافت لثه مطمان شود و نحوه عملکرد و وضعیت فیزیکی مفصل گیجگاهی فکی را بررسی کند.

پس از خارج کردن همه اجزای دندان قبلی، اگر دندانپزشک متوجه شود که استخوان فک ضخامت یا استحکام لازم را ندارد، احتمالا پیوند استخوان انجام می‎شود. زیرا اگر استخوان فک نتواند به‏خوبی از ایمپلنت پشتیبانی کند احتمال شکستن اجزای ایمپلنت وجود دارد.

از اجزای ایمپلنت دندان می‎توان به فیکسچر (ریشه)، اِباتمِنت (تکیه‎گاه) و روکش مصنوعی اشاره کرد. در ادامه به نحوه نصب هرکدام اشاره خواهیم کرد.

نحوه نصب فیکسچر

ابتدا دندانپزشک برشی در بافت لثه ایجاد می‌کند تا استخوان فک نمایان شود. سپس به کمک ابزار مخصوصی بخشی از استخوان سوراخ را می‎کند تا بتواند ریشه دندان مصنوعی یا همان میله تیتانیومی فیکسچر را در عمیق‌ترین فضای ممکن قرار دهد. در نهایت بخیه می‎زند (معمولا بخیه‎ها از نوع جذبی هستند).

پس از آنکه این بخش فلزی در استخوان فک جای گرفت، با گذشت زمان استخوان فک رشد می‎کند و با سطح آن عجین می‌شود. این فرآیند ممکن است چندین ماه طول بکشد و در ایجاد یک پایه محکم برای دندان مصنوعی موثر است.

نحوه نصب اباتمنت

زمانی‎که دندانپزشک از محکم و ثابت شدن میله فیکسچر در استخوان فک مطمان شد، برای انجام جراحی دیگری به‎منظور نصب اباتمنت یا تکیه‎گاه ایمپلنت دندان اقدام می‎کند. مراحل نصب اباتمنت عبارتند از:

ایمپلنت دندان

نحوه نصب روکش یا تاج مصنوعی

پس از بهبودی بافت لثه، جراح برای قالب زدن به‎منظور ساخت روکش اقدام می‎کند. روکش یا تاج مصنوعی روی اباتمنت نصب می‌شود. لازم است یک تا دو هفته بعد از نصب روکش به دندانپزشک مراجعه کنید تا از بابت وضعیت ایمپلنت دندان مطـمئن شود.

قیمت ایمپلنت دندان

مهم ترین بخش ایمپلنت دندان انتخاب کدام یک از انواع ایمپلنت ها با توجه به قیمت و هزینه آن می باشد. قیمت ایمپلنت دندان با توجه به کشور سازنده و مارک آن متفاوت می باشد. در اینجا به معرفی انواع ایمپلنت دندانی می پردازیم:

نکات قابل توجه بعد از انجام ایمپلنت دندان

احتمالا پس از جراحی ایمپلنت دندان داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک برای شما تجویز می‎شوند. برای کاهش التهاب و درد و پیشگیری از بروز عفونت، حتما آن‌ها را مصرف کنید. اگر در روزهای بعد از جراحی تورم، قرمزی و درد بدتر شد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. از دیگر اصولا مراقبتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: