بیماری های لثه

التهاب لثه

پریودنتیت به التهاب بافت های اطراف دندان ها گفته می شود. ریشه دندان ها با الیاف ریز به استخوان متصل می شوند. التهاب لثه نه تنها بر روی لثه قابل مشاهده است بلکه بر روی بافت استخوان نیز تأثیر می گذارد. بیماری لثه کنترل نشده ممکن است منجر به لرزش و کشیدن دندان حتی بدون پوسیدگی شود.

لثه چگونه ملتهب می شود ؟

اگر پلاک دندان مدت طولانی روی دندان جمع شود ، باکتری های ساکن روی دندان باعث التهاب لثه می شوند. دوره اولیه بیماری لثه “التهاب لثه” نامیده می شود. مرحله التهاب لثه ممکن است با کمی رنگ قرمز بروز کند.

پلاک دندان

” پلاک دندان ”  از بیماری های لثه ای است. در واقع لایه ای از میکروب ها است که به طور منظم روی دندان ها تجمع می یابد. پلاک دندان باعث پوسیدگی  و بیماری لثه می شود. پلاک دندان نرم و بی رنگ است. بنابراین قبل از رسیدن به ضخامت خاصی نمی توان آن را مشاهده کرد. به طور متراکم بین دندان ها و در مرز لثه و دندان جمع می شود. با مسواک زدن منظم دندان ، از تجمع پلاک دندان  روی دندان و لثه جلوگیری می شود. پلاک دندان در قسمتی که برس نمی تواند به آن برسد، با نخ دندان تمیز می شود.

لثه سالم صورتی مایل به نارنجی است و دندان ها را محکم می پوشاند.

بیشتر بخوانید: انواع لمینت دندان

لثه ملتهب قرمز و متورم به نظر می رسد. هنگام مسواک زدن معمولاً خونریزی می کند

  • اختلالات لثه گاهی اوقات ممکن است مورد توجه قرار نگیرد. با این حال ، مشاهده علائم زیر احتمال بیماری های لثه را افزایش می دهد.
  • بوی بد دهان
  • لثه های قرمز
  • اختلال چشایی در دهان
  • ریشه دندان با کشیدن لثه در معرض دید قرار می گیرد
  • دندانهای شل
  • دندان هایی که به مرور زمان کج می شوند
  • خونریزی لثه (هنگام مسواک زدن یا خود به خود)

درمان لثه بستگی به پیشرفت التهاب دارد. درمانی که فقط در مرحله “التهاب لثه” اعمال می شود موفقیت بالایی را به همراه دارد. در طول درمان ، دندانپزشک دندان ها را جرم گیری می کند و روش مسواک زدن شما را اصلاح می کند. با رعایت بهداشت دهان و دندان، لثه ها صورتی و سالم به نظر می رسند.

این بیماری لثه معمولاً بین دندانهای پشت و بین دندانها مشاهده می شود که تمیز کردن آنها دشوار است.

پلاک دندانی که با گذشت زمان به سطح دندان می چسبد ، زیر سطح لثه امتداد یافته و التهاب را گسترش می دهد. التهاب لثه معمولاً بسیار آهسته پیشرفت می کند و باعث ایجاد فاصله بین دندان و لثه می شود. این ‘جیب پریودنتال’ با گسترش التهاب عمیق تر می شود. “پریودنتیت” نامی است که به این دوره از بیماری لثه گفته می شود. با افزایش میزان استخوان از بین رفته ، دندان ها شروع به چرخش می کنند. عمیق شدن جیب های لثه اغلب باعث تشکیل آبسه لثه می شود. پریودنتال معمولاً بدون درد است و ممکن است بیمار از این بیماری آگاهی نداشته باشد.

درمان با آموزش روش های مناسب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به شما آغاز می شود. مرحله بعدی رفع التهابات روی دندان و ریشه توسط پزشک است. به این روش کورتاژ درمانی می گویند. این فرایند معمولاً به چندین قرار ملاقات نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: زیبایی لبخندتان با کامپوزیت دندان

پس از جراحی لثه و تمیز کردن تارتار ، لثه ها تا حدی کوچک می شوند. پس از درمان کورتاژ به نظر دندان ها کشیده هستند. این وضعیت نه تنها از نظر زیبایی بلکه به شکل حساسیت به سرما و گرما بیمار را آزار می دهد. این حساسیت ممکن است به مرور زمان خود به خود کاهش یابد یا با استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید از بین برود.

مکانیسم های دفاعی بدن برخی از افراد بسیار پیشرفته است و حتی اگر مسواک نزند ، از بیماری جدی لثه رنج نمی برند. برخی دیگر ، حتی اگر از هر نظر بسیار سالم باشند ، مقاومت کمی در برابر بیماری لثه دارند و تنها با رعایت منظم بهداشت دهان می توانند در برابر بیماری مقاومت کنند. بیماری لثه می تواند به دلیل موارد مضر مانند عادت های بد غذایی ، الکل و سیگار کشیدن ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت