درمان ریشه دندان

ریشه دندان که خود شامل پالپ ( عصب )  می باشد که پالپ خود تشکیل شده ازعروق، اعصاب و سلول. بیشتر افراد در طول زندگیشان دچار دندان درد شده اند وشدت این درد با توجه به مقدار پوسیدگی و عفونت متفاوت می باشد . زمانیکه دندان شما در برخود با سرما و گرما یا در هنگام خوردن مواد غذایی سفت دچار درد شود و واکنش نشان دهد آن را جدی بگیرید زیرا این علائم نشان می دهد که دندان شما دارای مشکل می باشد . پس باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا همان ابتدا ، درمان شده و از پیشرفت آن جلوگیری شود . در صورت ترمیم نکردن پوسیدگی های سطحی ، این علائم بیشتر شده و درد شما شدیدتر می شود . در این حالت عفونت و پوسیدگی به پالپ یا به اصطلاح عام عصب رسیده است .

پوسیدگی در مراحل اولیه در قسمتهای سطحی دندان یعنی مینا و عاج اتفاق می افتد اما در صورت عدم درمان پیشرفت کرده وبه پالپ دندان می رسد . در این حالت میکروبها داخل پالپ شده وایجاد تورم میکند. در اثر تورم فشار داخل آن بالا رفته در این حالت به عصب دندان فشار وارد می شود و برای بیمار درد زیادی را به همراه دارد . در این شرایط باید سریعا اقدام به درمان کنید زیرا در اثر عدم توجه عفونت به دندانهای دیگر سرایت می کند و باعث عفونت و ورم آن دنداها نیز می شود . بیمار باید سریعا اقدام به عصب کشی یا درمان ریشه (اندو ) کند.

مراحل اندو یا درمان ریشه

الف ) در ابتدا دندانپزشک محل را بی حس کرده و سپس بر روی قسمت مسطح تاج سوراخی ایجاد کرده و از این طریق به پالپ دسترسی پیدا می کند .در این حالت کلیه ی پالپ که دچار عفونت شده است را تخلیه می کند

ب ) بعد از تخلیه کامل پالپ آلوده دندانپزشک کانال ریشه را تمیز کرده تا بتواند آنرا پر کند . پر کردن این کانال به علت باریک بودن سخت می باشد به همین دلیل دندانپزشک به کمک فایل ها مقداری این کانال را بزرگ می کند تا بتواند به درستی آنرا پر کند . تعداد این کانالها بسته به نوع دندان متفاوت می باشد .

ج ) در صورت پر شدگی موقت ، دندانپزشک مواد را از داخل دندان خارج کرده و داخل آن را با مواد دائم پر می کند . سپس روی دندان بسته می شود تا از ورود میکروب به داخل آن جلوگیری شود . دندانهایی که بر روی آنها عصب کشی انجام شده به دلیل خروج قسمت زیادی از بافت حالت شکننده پیدا کرده و مقاومتش کاهش پیدا می کند . برای همین منظور باید از روکش برای بالا بردن مقاومت آن استفاده شود . در برخی مواقع نیز برای زیبایی و دادن رنگ مناسب به دندانها که حالت طبیعی داشته باشند از روکش استفاده می شود .

د ) در نهایت تاج بر روی دندان قرار می گیرد . جنس تاج ها متفاوت و از موادی ماننده سرامیک ، فلز ، چینی یا ترکیب هردوی آنها می باشد . دندانپزشک برای اینکه تاج درست بر روی دندان قرار بگیرد ابتدا از دندان قالب تهیه می کند

دکتر محسن نیکو

جراح دندانپزشکی